Mat- och fotosnack


Igår var Tina, Åse, Lasse och jag på en irländsk pub i Foz de Arelhon och åt gott så magen stod i fyra hörn. Jag tog en vegetarisk rätt som var sååå god så jag var tvungen att ta en bild men den blev inte bra, ser mest grötigt ut. Blir inte riktigt klok på telefonkameran men mer om den senare.

Ingen vidare bild på min goda mat, eller hur

Till efterrätt fick jag en underbart god rabarbercheesecake. Har inte ätit rabarber på två år så jag var i himmelen. Restaurangägaren odlar sina egna rabarber och jag försökte få köpa lite men fick inte, hon hade för lite. Snyft. Fick i a f lite odlingstips på hur man ska få dem att växa och frodas här i Portugal, en vacker dag så kan jag nog avnjuta rabarber lite oftare. Längtar.
Vi hade jättetrevligt och kände oss manade att gå när de började städa lokalen vid elva, en nätt liten vink att de ville stänga och gå hem.

Efter gårdagens dåliga bild mixtrade jag lite med telefonkameran och tror jag lärt mig lite mer. Har inte brytt mig så mycket tidigare men blev irriterad och tänkte att det måste gå att få bättre bilder. Och jag tror jag fick till det. Hitintills har automatisk kontrast varit avslagen och jag prövade att sätta den på on och nog tycker jag att det blev bättre. Eller?

Automatkontrasten off, mörkt och svårt att se

Här är den på, vilken skillnad, nu ser man mer detaljer

Åse & Lasse har bjudit på en massa goda middagar så idag tyckte jag att det var dags att bjuda tillbaka. Det blev Gazpacho med krutonger och vitlöksbröd. Till efterrätt blev det jordgubbar med en youghurt som har chokladbitar i sig. Låter kanske mysko men det är en fantastiskt god kombination. Vet inte om den finns i Sverige men om den gör det måste ni bara pröva. Den är från Danone och heter Grego Stracciatella

Fortfarande lite kvar att göra på uteplatsen men vi satt i a  f i lä och hade det gött

Såååå gott till jordgubbar

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Maud sa…
Är du också vegetarian Anneli, eller blev det bara en sådan rätt?
Man kan nog säga att jag är det till 95%, det händer att jag äter kött om jag är borta men jag har klara psykiska besvär av det.
En gång när vi var på restaurang här frågade Hasse hur svartgrisköttet var. In kom servitören stolt bärande på ett fat med helstekt kulting. Jag blev helt ifrån mig och började grina så servitören blev helt ifrån sig. Hela kvällen kom han och bad om ursäkt.
Det är ingen höjdare att gå förbi köttdiskarna här heller, vacuumförpackade kultingar, hela fåglar osv. Jag undviker att passera där. Men ibland måste jag då hundarna ska ha ben men då tittar jag på allt annat istället.

Men snart är det nog 100%
Ha det så gott
Maud sa…
Vad bra. Ju fler vi blir desto bättre. I Sverige sägs det vara 10% vegetarianer nu...en bra början. Jag undviker också köttdiskarna, då man ibland mår illa. Köttben till hundarna är ju en sidoprodukt till det människorna vill ha, som annars kasseras. Mina älskar dem och har jättefina tänder.

Ha det gott

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag