Goda nyheter och en massa ätbart


 Lämnade Vilda hos veterinären i morse, hon ska få sina rinnande ögon fixade. Fransarna på undre ögonlocken växer inåt och skaver så de irriterar och ögonen rinner hela tiden. Gör man inget åt det så riskerar hon att bli blind till slut, och det vill jag inte. Ringde för en stund sen och frågade om hon fick komma hem idag men de hade precis avslutat operationen som hade gått bra så hon blir kvar över natten. Det är tomt att bara ha två hundar hemma.
När jag var där fick jag också svar på Duros leshmaniaprov och det var negativt! Hurra!!! I morgon när jag hämtar Vilda får han följa med och få sin vaccinering.

Jag har egentligen aldrig kollat vad som finns bakom min quinta bland alla persikoträd så det blev en glad överraskning när min hyresvärd presenterade mig för div träd och buskar. Där finns ett valnötsträd, härligt, det kommer bli en massa bakverk med valnötter bara dom mognat.

Ska bli goa valnötter

Där finns också två tebuskar, Lucia-Lima. Dom doftar fantastiskt gott av lime och nu har jag varit ute och plockat och lagt på tork för att ha i vinter. man kan göra te på färska blad också och teet ska vara bra för magen och matsmältningen. Gott gott.

Lucia-Lima

Teblad på tork

Det står ett litet vanskött citronträd där också. Hela två citroner växer på det, förhoppningsvis kan det bli fler nu när jag klippt ur trädet och tagit bort dessa förhatliga björnbärsrevorna som har en förmåga att kväva det mesta.


Jag har flera clementinträd varav bara ett orkar bära frukt, tyvärr är de proppfulla med kärnor så det blir inte att man äter så mycket av dom, får göra juice istället. Har börjat rensa ur träden men det tar tid och egentligen vet jag inte hur man klipper dom men det kan ju inte bli värre än det är just nu.
Det visade sig att det finns ett apelsinträd också bland dom och nu när jag vet det kan det bli mer mumsande till hösten, de som hänger kvar är på väg att bli övermogna. Om det nu inte kommer så mycket regn så att det kommer med en andra skörd.

Vid infarten står en stor fikonbuske bland tallarna. Jag trodde inte det bar frukt men det börjar komma små rackare så det kan bli en massa godsaker gjorda av fikon också.


Det enda som saknas nu är rabarber och vinbär. Och lingon förstås men det växer ju inte här. Såg faktiskt att någon testat att odla lingon i Californien, tyvärr slarvade jag bort sidan så jag vet inte hur det gick.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Nu blev jag allt litet avundsjuk!
Allt sådant där skulle jag också vilja ha i min trädgård!

Så fint att Vilda nu är opererad och att det gått bra. Härligt också att Duro var frisk och kan få sin vaccinering!
Allt gott!
Åh vad mycket goda frukter du har. Lingon får vi ta med till nästa gång när vi kör mot Portugal. Skönt att hundarna blir friska, men är det inte dyrt med alla veterinärbesök?
Kram
Maud sa…
Vad härligt att kunna skörda allt detta i sin egen trädgård. Det är en dröm till jag blir pensionär att ha ett ställe söderut där jag ska vara på vintern och där det växer en massa ätbart.
Märit - Och jag är avundsjuk på din fina trädgård.
Hoppas det går bra med ert B&B

Maggan o Ingemar - Gulle dej, och du kan få lite annat av mig :-)
Hade det varit i Sverige hade jag blivit ruinerad av vetbesöken, har skrivit lite mer om det i dagens inlägg.

Maud - Hoppas din dröm går i uppfyllelse

Ha det så gott allihop och kram på er

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag