Förhandling med gott resultat


När jag flyttade in här på quintan och vattnet sattes på upptäckte jag att det läckte någonstans i grunden, det var alldeles blött på utsidan. Jag sa till hyresvärden men det hände ingenting. När pappa var här bytte han kranar i handfatet och då lyckades vi rubba rören när vi gjorde rent runt dom, tjocka flagor av rost lossnade nere vid golvet vilket gjorde att det började läcka in på badrumsgolvet under handfatet. Antagligen är det rostigt hela vägen i grunden, det var därför det kom ut vatten på utsidan. Nu är det inte lika mycket längre eftersom en hel del kommer ut inomhus.

Vätan kommer ut ur grunden
Sönderrostade rör som läcker

Jag ringde och sa till hyresvärden att det är riktigt allvarligt och han kom med en rörmokare. De diskuterade hur det skulle lösas och senare kom han med en "offert", 22m rör och ett hål i väggen skulle kosta 685€, dyrt tyckte jag. Dessutom tyckte hyresvärden att jag skulle betala men nej, isåfall ska jag inte betala hyra blev mitt svar.
Jag kontaktade Cesar om rörmokare, tänkte att det måste gå att få ett bättre pris och en bättre offert/lösning på problemet. Han kom med röris 1, de tittade och diskuterade och han skulle återkomma med en offert. Inget hände. Cesar kom med röris 2 och 3, samma sak. Först med röris nr 4 kom en offert och en bättre lösning. Denna var dyrare, 990€, men då ingick även en pump för att få upp vattentrycket, dusch mm. 
Så igår kom Cesar som hjälpte mig att prata tillsammans med hyresvärden. Det blev en massa diskussioner, jag fattade inte mycket men det gick ut på att det ökar värdet på gården + att det jag gjort med målning och dylikt också ökat värdet. De grunnade och kom med förslaget att jag skulle stå för 300€+moms.
NEJ! blev mitt svar. De ska ta hand om själva konstruktionen och jag har åtagit mig att laga sprickor samt piffa till in- och utsida vilket jag gjort + lite till. De kliade sig i huvet, tyckte att jag la en snara runt halsen deras, de pratade med rörisen och till slut tog dom på sig hela kostnaden.
Bara rörisen kommer kommer jag ha en fungerande dusch och slipper hålla på att pumpa och greja. Jippi!

Det är bra konstigt. Folk gnäller att det inte finns jobb och när de väl får en chans så tar de den inte. Först 4:e rörisen var seriös. Det är inte första gången detta hänt, ideligen hör man om arbetare som inte dyker upp eller lämnar de offerter som de lovat. Man tycker att i dessa tider skulle de ta alla chanser de kan till jobb, det skulle jag i alla fall göra.

Som tur är var det inga sura miner. Jag var lite orolig för det. De visade fler fruktträd och andra växter (mer om det en annan dag) bland persikorna och sa att det var bara att plocka hur mycket jag ville :-) Och det känns skönt.

Den ensamma hunden, tror den får heta "Solo" fick ett mumsigt färskt ben idag när vi gick förbi

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få


Kommentarer

Maud sa…
Stackars ensamma hund. Dina besök med presenter är säkert efterlängtade i tristessen. Vad bra att du stod på dig, det lönade sig verkligen.
Solo lever upp när vi går förbi och idag var det kalas. Sist jag hämtade ben hos slaktarn var det med en stor slamsa med fett och senor, han fick den och en benknota idag. Tycker hen blivit magrare så det var väl behövligt.
Ha det så gott o kram

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag