Detektivarbete eller vilse i pannkakan


Nu har det varit detektivarbete på djup nivå. När vi beställde selet till Triggo från yskland beställde vi också lite annat, bl.a en körpisk. Vi kunde följa paketets väg och den 9:e fastnade det i Portugal, det stod att de kvarhöll paketet för inspektion pga skada. Det är ju bra förstås. Den 14:e var det färdiginspekterat och paketet kom väl hoptejpat.
-Ja men då är allt ok tänkte vi och tog emot det. Vid uppackningen upptäckte vi att körpiskan var avbruten i tre delar. Morr!
Nu börjar detektivarbetet. Först att hitta rätt på DHL:s sida vilket är mer eller mindre omöjligt. Efter mycket om och men hittade jag till slut ett klagoformulär till någon avdelning, och bära eller brista, dit skrev jag och gnällde. Efter ett tag ringde de upp och sa att det var posten som levererat och jag fick ett portugisiskt sändningsnummer.

Nästa steg var att fara ner till posten här - men det var inte dom utan en annan avdelning. Fick ett telenummer som inte funkade. Slutledningen blev att vi får väl åka till Torres Novas då. Att hitta en adress dit var ett äventyr bara det. Jodå, det fanns en s.k adress som inte gick att finna på Google maps (GM), det är nog enda företaget som inte har en karta bredvid sig när man söker på motsvarigheten till hitta.se. Eftersom inte gatunamnet fanns på GM fick jag söka på postadressen 2350-376 RIACHOS  där postnumret gick till Torres Novas och ortsnamnet till ett helt annat väderstreck. Så nu hade vi flera alternativ att välja mellan.
Vi började med Torres Novas där vi inte hittade något. Till slut frågade vi en kille och han sa att det låg i Golega. Tjoho, nu hade vi tre alternativ.
Till slut hittade vi fram och kunde klaga - trodde vi. Nä, de visste att spöt var trasigt men fått order att tejpa ihop paketet och leverera det. Han sa också att vi borde fått något slags meddelande om att det fanns trasigt gods, men nä det fick vi ju inte. Av grabben där fick vi ett telenummer så det var bara att fara hem och ringa.

På vägen hem for vi förbi majslämnande bönder i långa rader

Traktorn som "skyfflar" majsen syns knappt

På nästa ställe säger dom att deras rutiner är inte att informera mottagaren utan dom gör en undersökning och hör av sig när dom har ett resultat! Jaha, hur länge kan man förvänta sig att det tar då? 1 vecka? 1 månad? 1 år? Nä, det kan jag inte svara på du får vackert vänta tills vi hör av oss!
Så det är väl bara att terrorisera dom varje vecka eller så tills det blir ett resultat, förhoppningsvis kan man trötta ut dom. Tyvärr kommer jag inte åt den röda klagoboken eftersom det inte går att få fram var 17 dom håller hus.

Jag ska ju till England och London för att sammanstråla med en kompis där. Att hitta hotell i London är ett detektivarbete det med. Visst, det finns miljoner hotell i London men att hitta ett med de kriterier jag vill ha är inte enkelt. Jag vill ha ett hyfsat billigt hotell, det ska inte ligga alltför långt från city eller tunnelbana, det ska finnas toalett på rummet (inte kul att springa upp mitt i natten och krocka med okända människor), det ska finnas två sängar,  tillgång till internet, gärna frukost och det ska inte ha urusla recensioner.
Till slut efter flera timmars sökande hittade jag ett klockan fyra i morse (har svårt att ge mig när jag väl börjar) som stämde på alla punkter, i alla fall på nätet. Hoppas nu att det stämmer i verkligheten också.

Jättesöta blomliknande svampar på dynghögen

Mandys mamma har kommit på besök till Portugal, stackars henne. Exakt varje gång hon kommit har det börjat regna, så också idag. Enligt väderutsikterna ska det regna så länge hon stannar här. En riktig otursgumma, hoppas att det blir någon dag med jysst väder så hon kan njuta lite grann i alla fall.

Jättetack till Jill B som donerade till det sista åsnetäcket! Hurra för alla snälla människor!

På måndag ska vi mäta rygglängden på åsnorna så jag kan beställa täckena. Har jag tur så går mina husvärdar i Sidmouth med på att dom leveras dit och jag kan ta hem dom i resväskan. Är alldeles säker på att det inte blir några bekymmer med det och på det sättet slipper man 30£ i frakt vilket det skulle kosta, motsvarar nästan ett helt täcke.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag