6 i familjen och blä-fästingar


Nu är vi sex i familjen. Hasse kom till hägnet på eftermiddagen med hela gänget. Vi tog med Rufus ut på promenad för att kolla om dom kom överens och det gick jättebra. Vi tog en ordentlig promenad och Rufus som inte är van blev lite trött så vi tog en paus på ett café, där skötte sig alla hundar perfekt.



Vi väntade in Fatima för hon skulle visa var hon bodde och vad för material hon hade hemma till hägnet. Där var ett berg med kakel som kakelfirman jag pratade med förra veckan hade donerat för några år sedan men som aldrig kommit längre än till hennes bakgård. Men nu ska de användas!

Rufus skötte sig jättebra i bilen och väl hemma gick han på upptäcksfärd på tomten och lyfte på benet överallt. Detsamma gör han dessvärre inomhus så vi får passa honom ordentligt nu i början för att bryta beteendet.
Ack ja, hanhundar kan vara lite besvärliga i bland. Duro lyfter gärna på benet när vi är på besök hos folk som har hund så honom håller vi i koppel under tiden.


Ett välbehövligt bad

Rufus har hittat sin plats vid kocken
 Första promenaden på tomten


Det har varit lugnt med fästingar hela "vintern" men nu har de rackarna vaknat till liv. I går och förrgår killade det i nacken på mig, och vad var det om inte fästingar, och i dag satt en liten jäkel fast på magen min. Urk! Det blir till att skicka ut gräsklipparfantasten (Hasse alltså) att kapa gräset så att det blir besvärligare för dom jäklarna att överleva, de gillar ju långt gräs.

Hasse fortsatte foga kaklet men det tog slut i förtid. Vi tänkte köpa i mer i Tomar men dom hade ett annat fabrikat, trots att de hade färgproverna på disken för det fabrikat vi ville ha! Snacka om att luras, så det blir att vackert åka till Abrantes för att skaffa mer. Risken är ju annars att det inte är samma färg.

Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Har av olika skäl inte hunnit eller orkat läsa ikapp hos mina bloggvänner på ett tag, så jag har missat att ni tydligen planerat att adoptera en hund till.
All heder åt er, för jag antar att det är ett varmt hjärta som ligger bakom?! Men det blir väl väldigt mycket jobb att ha så många hundar - nästan ett privat litet hägn! ;-)
Glömde.. ni är väl vaccinerade mot TBE. Själv avskyr jag fästingar, men de gillar mig..
Hej Märit
Man kan inte hinna allt, även om man skulle vilja...
Direkt planerat var det väl inte egentligen men vi föll för Rufus och finns det hjärterum finns det ju stjärterum som man säger :-)
Fler blir det inte, men grannen sa skämtsamt att hela vår lilla by är ett hägn eftersom hustrun hans smittats av mitt hundvirus och skaffat en till.

Jag är vaccinerad och vi får se till att Hasse också får sig en spruta. Hua att det ska behövas!

Ha det så gott och sköt om dig

/Annelie

Anonym sa…
Grattis Rufus till ditt nya hem! Du verkar redan att vara hemmastadd, och vad kul ni har på tomten. Loffe såg för en gångs skull lite betänksam ut där han stod och tittade på!

Jag hoppas att det blir många fler som följer i era spår och atopterar.
Hälsningar
Agneta
Tack Agneta. Alla är snälla mot mig även om Duro grinar lite illa ibland, men jag tror jag kan charma honom ganska snart.
Nu har jag ett hårt jobb framför mig att dressera min nya matte o husse att ge mig alla ben jag vill ha och att klappa på mig hela dagarna.
Okej då, jag får kanske dela med mig lite till mina nya kompisar så de inte blir ledsna.
Jag hoppas också att fler av mina gamla kompisar får nya hussar och mattar som tycker om dom och inte sätter dom i kedja som är vanligt här i Portugal.

Hälsningar Rufus den röde

Åse Rexius sa…
Hej Rufus
Du är allt lyckligt lottad du som fick ett hem och ett bra hem dessutom. Vi kommer och hälsar på dig om drygt två veckor.

Åse
Hej Åse! Jag är jätteglad, det är så mysigt att ligga i soffan och bli kliad. Det ska bli jätteroligt att träffa er, matte har berättat att ni har varit jättesnälla och tagit hand om mina släktingar från Spanien :-)
Vi ses snart

/Rufus

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag