Poliser och tull

Hasse och Anders for tidigt i morse till Lissabon för att skjutsa Mari-Louise och David till flyget. Hela gänget for i vår portugisiska bil. Eftersom det är fredag och jag skulle till hägnet och volontera fick jag ta CV2:an som ännu inte är färdigregistrerad. Just i dag var det naturligtvis polis- och tull kontroll på alla utländska fordon!
Där kom jag körande i godan ro och blev invinkad så det var bara att köra in till vägkanten och stanna. Dom ville se id, bevis på att jag bor i Portugal och pappren på bilen vilka inte jag hade med eftersom vi lämnat allt till registreringskillen, hädanefter kallad Slöhögen. Det enda jag hade med var ett gammalt besiktningsprotokoll och mitt körkort, dessa behöll de och jag fick vacker vända hem och hämta de papper jag hade. För säkerhets skull tog jag med ALLA papper, eftersom det alltid fattas något, plus pass och mobiltelefonen där numret till Slöhögen fanns inprogrammerat.
Tillbaka till polisspärren med en kasse full med papper, bl a besiktningsprotokollet från Portugal vilket visade sig vara fel protokoll. Vi har besiktigat bilen här nere inför registreringen men det visade sig vara fel besiktning som Slöhögen beordrat oss att göra!


Dom var i alla fall väldigt trevliga

Vi håller på och bli galna, alla säger olika. En har sagt att vi har 3 månader på oss att registrera, en har sagt 30 dagar och nu sa dom 20 dagar. Vi har försökt göra allt på rätt sätt men ingenting har visat sig vara rätt.
Tulltjejen snackade med Slöhögen och gav honom instruktioner vad som skulle göras plus att hon skrev ett långt protokoll som vi fick lämna till honom, har vi tur så händer det någonting nu. Hon var i alla fall hygglig och beslagtog inte bilen utan gav mig dubbelt ansvar för den och tillstånd att köra till midnatt. Hon beklagade att vi inte råkats tidigare för då hade hon talat om att det räckt med att ringa till tullen så hade allt varit klart på ett kick och dessutom gratis.
Blir ni snurriga av det jag skriver? Ingenting mot vad vi är. Summan av kardemumman är att jag körde så olagligt man bara kan idag och har vi otur blir det en massa böter. Håll tummarna att vi slipper det.

Sent om sider kom jag till hundhägnet och kunde hjälpa till.


Gulliga Anders hade med sig en effektiv flugapparat

Loffe letar sork och Otto gör sitt för att hjälpa till. Hör hur Loffe låter när han är i sitt esse



Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.

Kommentarer

Nog finns det all anledning att bli snurrig när inget fungerar som det är sagt!
Förkommer förvisso i Sverige också, speciellt om man har skattefrågor!
...för att inte tala om bouppsteckningar, där man verkligen få olika svar beroende på vem man råkar tala med!
Så sant, höger hand vet ofta inte vad vänster gör i Svedala heller. Hade en gång en diskussion med SKV om vilken moms-sats som skulle användas vid ostprovning, efter långt övervägande och dikuterande med kollegor kom dom fram till att jag kunde göra som jag ville!

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag