Oliver och rörkopplingar


Idag har det mest regnat och vi har slappat en hel del. På förmiddagen for vi till Agri Loja (lantmännen) och införskaffade bärnät och olivsäck optimister som vi är. Vi har tänkt plocka ihop lite så vi åtminstone får några liter olja och lite för inläggning. Jag tog en hink och gick ut  och inspekterade våra träd men så värst mycket oliver fanns där inte eftersom trädvården varit eftersatt i många år, blir det 2 L olja kan vi vara glada. När jag plockade som bäst kom ett störtregn så det var bara att ge upp. Lite blev det i alla fall till inläggning.


Ett par liter blev det i alla fall

Lite framsteg har det blivit när det gäller centralvärmen. Grabbarna har varit här i dag och satt dit en massa rör på trycktanken och den är numer ihopkopplad med tappvattnet. Än återstår lite hopkopplingar på några element och har vi tur (håll tummarna) är allt färdigt i morgon.




Skriv gärna en kommentar, det är alltid roligt att få.


Kommentarer

Hur gör man olja? Antar att det finns flera olika sorter.Nu har jag sett Kvittenfrukten i affärerna.Verkar som om de använder den även som godis med florsocker på. Så skönt det ska bli för er med lite värme i huset särskilt nu när det är kyliga nätter.
Oj, vad jag önskar att jag kunde gå ut i min trädgård och plocka oliver!
Hoppas att ni snart får er uppvärmning i ordning!
Hej alla, svarar i "klump"
Taget från nätet: Först gör man oliverna till en pasta, genom att pressa dom med en kvarnsten. Olivpastan ligger under kvarnstenen 30-40 min, oljan som samlas ihop under den delen av processen kallas för jungfruolja. Efter pressen med kvarnstenen breds olivpastan ut på fiber-brickor, som läggs på varandra och sedan placerade i pressen. Oljan som utvinns under denna process är en olja som inte har samma kvalité som jungfruoljan.

Värmen klar! Temperaturen stiger sakta men säkert i elementen. Vi njuter :-)

/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag