Språk, Vodafone och Marmelo


Än ger vi inte upp vi ska lära oss Portugisiska. Grannens dotter kom med några tips så idag var vi iväg till Instituto Politécnico de Tomar, en stor yrkeshögskola, där dom även har kurser i Portugisiska. Men det var inga höjdarkurser dom kunde ge, 2! timmar i veckan mellan oktober och december och det skulle kosta 58€/mån och person + 30€ i inskrivningsavgift. Vi vill ha fler timmar i veckan för att verkligen nöta in saker och ting, dessutom känner vi nog oss själva lite grann, att ha självdisciplinen att sitta och plugga för sig själv hemma med alt annat som vi vill göra, som att fixa till undervåningen till exempel.
Nä då är nog en vecka intensiv i Porto bättre, det ger mer.  Men vi fick fler nummer till några som ger privatlektioner också och de står näst i tur på vår kontaktlista.

En annan lite udda sak är vårt mobilabonnemang hos Vodafone. När vi skaffade det var vi tvungna att lämna vårt NIB-nr (typ bankkontonr) för att det skulle dras automatiskt. Nu har det i två månader kommit sms om elektroniska räkningar så jag blev lite nojig. -Tänk om dom inte dragit något. Alltså for vi ner till stan och Vodafone där dom sa att visst dras det automatiskt men inte första gången! Då måste man själv gå till banken och betala, sen ska det ske automatiskt. Mycket mycket skumt. 


Marmelo

Vi har kommit underfund med vad det är för träd som växer vid garaget. Det är inte Granatäpple som jag först trodde, det är ett Marmelo-träd, Kvitten på svenska. Det har frukter som ser ut som en korsning mellan äpple och päron och är fullkomligt stenhårda. Inget vidare att försöka äta råa men det ska visst bli himla god marmelad av dom.
Det sägs för övrigt att ordet marmelad kommer från portugisiskans marmelo, och dom har tydligen så mycket pektin i sig själva att man inte behöver tillsätta någon själv. Dom ska även lukta väldigt gott och ska kunna parfymera ett helt rum men det är inget vi märkt av än, kanske dom inte är tillräckligt mogna? Vi har i alla fall plockat ett gäng och ska endera dagen försöka ge oss på ett marmeladkok. Ska bli spännande och se vad det blir utav det.


Kommentarer

Portugisiska är nog inget språk man lär på någon vecka, har jag hört. Tur att många kan lite engelska. Det på minner ju lite om spanskan, ungefär som svenskan och norskan kan jag tänka mig.
Låter spännande med marmeladen.
Ja lite resfeber eller snarare oro för sjögång har jag, är ju lite sjösjuk och tål inte att det gungar.
Nu gäller det bara att komma ihåg vad vi ska ha med och att inte bilen blir för tung.
Ha det gott i värmen och hoppas den är kvar tills vi kommer. :)
Nä, Portugisiskan är bra knepig. Inte nog med att grammatiken är svår, uttalet är också svårt då det är både nasalt och fullt med "skåne-ljud".

Vi ska se till att spara lite värme till er:-)
/Annelie
Härligt att ha ett eget kvittenträd!
Har faktiskt inte heller smakat marmeladen men ska koka endera dagen, för jag fick en massa kvitten av en vän.
Kvitten har jättevackra men illaluktande blommor, om jag inte minns helt fel.
Berätta gärna hur det går. Har googlat på recept och på de svenska står det "koka 15-20 min" och i ett spanskt jag hittade stod det "koka 2 timmar".
Blir inte riktigt klok där.
/Annelie

Populära inlägg i den här bloggen

Gäster upplever genuint lantliv

Vilket mörker

Finbesök idag